Αγορά αυτοκινήτου: Πετρελαιοκίνητο ή όχι;
Ποια πετρελαιοκίνητα μπορούν να κυκλοφορούν πλέον νόμιμα;
Όπως προβλέπει η τροπολογία που ψηφίστηκε πριν από μερικά χρόνια, «τα πετρελαιοκίνητα οχήματα ιδιωτικής χρήσης μεικτού βάρους μέχρι 4 τόνων και τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης εξαιρούνται των περιορισμών κυκλοφορίας στην περιοχή της Αττικής και Θεσσαλονίκης που καθορίστηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 26 του νόμου 1959/1991 εφόσον η τεχνολογία πληροί εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του κανονισμού 715/07 της 20ης Ιουνίου 2007 (Euro 5 και Εuro 6) ή μεταγενέστερες».
Ποια είναι τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα;
Το βασικό πλεονέκτημα των πετρελαιοκίνητων δεν είναι άλλο από τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου (περίπου 30%) σε σχέση με τα βενζινοκίνητα. Η κατανάλωση είναι μικρότερη λόγω θερμοδυναμικού κύκλου αλλά και επειδή μια ποσότητα πετρελαίου έχει μεγαλύτερη απόδοση από ίδια ποσότητα βενζίνης. Στα συν περιλαμβάνεται και η ροπή των ντίζελ από τις χαμηλές σ.α.λ., αν και υιοθέτηση του τούρμπο και στους βενζινοκινητήρες έχει βελτιώσει θεαματικά την απόδοσή τους. Έτσι, αν μία βενζινοκίνητη έκδοση έχει πραγματική αυτονομία 600 χλμ. το αντίστοιχο πετρελαιοκίνητο μοντέλο μπορεί να ξεπεράσει τα 900 χλμ. Στο όφελος συνυπολογίστε και τη διαφορά τιμής ανά λίτρο.
Ποια είναι τα σημαντικότερα μειονεκτήματα;
Το βασικό αντικίνητρο που μπορεί να αποτρέψει από την αγορά ενός πετρελαιοκίνητου δεν είναι άλλο από την υψηλότερη τιμή, με τη διαφορά να κυμαίνεται συνήθως στα 1.500-2.500 €. Θα ήταν σοφό, λοιπόν, αν κάποιος επιλέξει πετρελαιοκίνητο να θέσει ως βασικό κριτήριο τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε χρόνο, ώστε να αποσβέσει τη διαφορά. Δίχως να αποτελεί κανόνα, σε γενικές γραμμές αν κάποιος διανύει 25.000 χλμ. το χρόνο μπορεί να κάνει απόσβεση σε 2-3 χρόνια (φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις).
Γιατί τα πετρελαιοκίνητα είναι ακριβότερα;
Λόγω τεχνολογίας. Το σύστημα ψεκασμού, η αντλία υψηλής πίεσης, το σύστημα υπερτροφοδότησης (υπάρχουν ελάχιστα ατμοσφαιρικά ντίζελ) και οι τεχνολογίες παρακράτησης των ρύπων επιβαρύνουν την τελική τιμή. Ειδικά για τις τελευταίες θα πρέπει να τονίσω πως αν σκέφτεστε να αγοράσετε πετρελαιοκίνητο απαιτείται κάποιος προσεκτικός τρόπος οδήγησης κατά τη διαδικασία αναγέννησης του φίλτρου (γίνεται αυτόματα εν κινήσει, διαρκεί από 3 έως 20 λεπτά της ώρας και δεν πρέπει να διακοπεί). Γενικότερα διαβάστε το τεχνικό εγχειρίδιο και χρησιμοποιείτε πάντα τα λάδια που προτείνει ο κατασκευαστής. Σημειώστε πως η αντικατάσταση ενός φίλτρου (είτε λόγω βλάβης είτε λόγω προβλεπόμενης αντικατάστασης σε ορισμένα μοντέλα) έχει κόστος που ξεκινά περίπου από τα 500 €.
Είναι τα ντίζελ το ίδιο καθαρά με τα βενζινοκίνητα;
Εδώ τίθεται ένα μεγάλο θέμα. Δίχως τα καταλυτικά μέσα ένας πετρελαιοκινητήρας είναι πολύ πιο ρυπογόνος (εξού και η χρόνια απαγόρευση που άρθηκε πρόσφατα) από έναν βενζινοκινητήρα. Ωστόσο, χάρη σε προηγμένους καταλύτες και φίλτρα οι πετρελαιοκινητήρες καταφέρνουν να προσεγγίζουν τις προδιαγραφές ρύπων των βενζινοκινητήρων. Βέβαια, όλη αυτή η προηγμένη τεχνολογία μετακυλίεται στον τελικό αγοραστή. Μιας και μιλάμε για ρύπους, προσθέστε τα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, καθώς οι ντίζελ παρόλο που «ταλαιπωρούνται» από τα οξείδια του αζώτου, εκπέμπουν σημαντικά μικρότερη ποσότητα CO2 (η εκπομπή είναι ανάλογη της κατανάλωσης).
Με την αξιοπιστία και τη συντήρηση τι γίνεται;
Οι σύγχρονοι βενζινοκινητήρες είναι πάνω κάτω το ίδιο αξιόπιστοι με τους πετρελαιοκινητήρες και έχουν περίπου το ίδιο κόστος συντήρησης (με εξαίρεση τα φίλτρα αντικατάστασης και παρακράτησης στους ντίζελ). Στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα οι πετρελαιοκινητήρες πλεονεκτούσαν σημαντικά, αλλά σήμερα ακόμη και τα βενζινοκίνητα κάνουν service π.χ. στα 30.000 χλμ. (πλεονέκτημα στους βενζινοκινητήρες το φθηνότερο κόστος προγραμματισμένης συντήρησης, πλεονέκτημα στους ντίζελ το μεγαλύτερο διάστημα από service σε service). Οικονομοτεχνικά, τα service κοστίζουν περίπου το ίδιο (αρκετών βενζινοκίνητων ίσως και λιγότερο, με εξαίρεση την προβλεπόμενη αντικατάσταση των μπουζί), ενώ στους πετρελαιοκινητήρες τίθεται πάντα το θέμα της ποιότητας καυσίμου, που μπορεί να επιφέρει οδυνηρές για την τσέπη μας επιβαρύνσεις.
Τι ισχύει για την ποιότητα του πετρελαίου;
Η ποιότητα του ντίζελ κίνησης στη χώρα μας πληροί τις σχετικές προδιαγραφές και σύμφωνα με ιθύνοντες εταιρειών υγρών καυσίμων είναι από τις καλύτερες στην ευρωπαϊκή αγορά. Η ποιότητα κινδυνεύει κυρίως από την προσθήκη του φθηνότερου πετρελαίου θέρμανσης (μετά τον αποχρωματισμό του). Η εξίσωση των φόρων ανάμεσα στους δύο τύπους ντίζελ (ουσιαστικά είναι το ίδιο, μόνο το χρώμα αλλάζει) από το φθινόπωρο θα εξαλείψει τη νοθεία. Επίσης, οι εταιρείες δηλώνουν προετοιμασμένες για τη ζήτηση πετρελαίου κίνησης.
Μήπως να προτιμήσω ένα υβριδικό;
Στο ερώτημα «ντίζελ ή υβριδικό» η απάντηση εξαρτάται κυρίως από το περιβάλλον που κινείστε. Σε αστικό περιβάλλον τα υβριδικά πλεονεκτούν (ειδικά αυτά που έχουν τη δυνατότητα ηλεκτροκίνησης για μερικά χιλιόμετρα), ενώ ιδανικά είναι σίγουρα τα επερχόμενα ηλεκτροκίνητα. Στον ανοιχτό δρόμο μεγαλύτερο πλεονέκτημα έχουν τα πετρελαιοκίνητα, χάρη στην πολύ μικρή κατανάλωση καυσίμου.